Sakra! Proč já bloud pokračoval. Měl
jsem možnost vrátit se do města, prospat se, nakoupit zásoby a
vybavení. Místo toho teď pojdu, všichni pojdeme. Vím to. Bestie
(FOE) z celého patra se stahují do jednoho konkrétního bodu – k
mé maličkosti, k celé naší skupince.
Ve spojení s Etrian Odyssey se nelze
vyhnout poznámce o obtížnosti. Pár minut hraní a první souboj
a vám ihned dojde, že tohle bude tuhé. Velice, velice tuhé.
Troufnu si tvrdit, že většina hráčů nic tak obtížného nikdy
nehrála. Obtížnost sebou nese obrovský pocit uspokojení s každou
překonanou výzvou, a že jich je. Ale popořádku.
Hra původně vyšla na Nintendo DS a
možnost rozdělených obrazovek využila dokonale. Horní displej
zobrazuje průchod labyrintem, spodní slouží jakožto mapa, kterou
si za pomocí stylusu pěkně po staru kreslíte sami. Ano slyšíte
dobře. Bez pořádné mapy se daleko nedostanete, bez všelijakých
poznámek o pastech, o FOE, které číhají na nebohé dobrodruhy, o
tajných vchodech, schodech a podchodech se neobejdete.. Tahle hra
jsou ve skutečnosti jedny velké EXPLORAČNÍ ORGIE!!
Ten pocit, kdy jste si jisti, že na
daném patře už není co k objevení. A pak z čista jasna, tam
vzadu objevíte křovíčko, které není tak husté, aby nešlo
prolézt skrz. Zkoumání terénu pokračuje. Ve hře se dají kutat,
sekat či nacházet materiály, a jsou tím vzácnější, když se
nacházejí v nebezpečných končinách. Předměty prodáte ve
městě, čímž se vám postupně odemykají nové předměty.
Zabijete vzácnou potvoru, vypadne vám z ní pár pěkných trofejí
a ty šupky prodat a čekat na nové zboží. Princip vzdáleně
připomínající třeba Monster Huntera je dalším nenápadným
háčkem, který vás zasekne a ne a ne pustit.
Pokud jste hráli nebo stále hrajete
gamebooky budete příjemně překvapení drobnou připomínkou. Hra
je opravdu osekána na minimum, takže místo grafiky jsou herní
situace i jemně naznačený příběh doprovázeny textem. Najdete
na mýtince krásnou žlutou kytku. Co uděláte. Utrhnete?
Přičichnete? Zašlápnete? Nebo radši půjdete dál?
Náhodné souboje jsou opruz, tady se však
nejedná o naprostou náhodné. Víte přesně, kdy budete napadeni, souboje
se dají díky skillům oddálit, vyhnout se jim. Field On Enemies,
zkráceně FOEs pro mě Etrian Odyssey vystřeluje do nebes až ke
hvězdám. Souboje s nimi jsou vždy trochu speciální, zvláště
při prvním setkání. FOE křižují mapou. Někteří si vás
nevšímají. Někteří vás loví, pokud napadnete prominetního
FOE ostatní se začnou stahovat směrem k vám, skočí do souboje a
začne tanec smrti, ze kterého již nelze uniknout. Vztahem k FOE se
Etrian Odyssey stává více strategickou záležitostí než čímkoli
jiným. Nutně se musí plánovat každý jednotlivý krůček. Tím,
že hru je možné ukládat pouze ve městě, později i u
geomagnetických polí, musíte rozvážit zda jít dál s rizikem
smrti, či se vrátit, nabrat síly a celou strastiplnou cestu
opakovat.
Složení vaší družiny, k tomu vhodné rozestavení, doplnění schopností, dokážou z partičky nýmandů udělat dokonale fungující mašinu na zabíjení. Objevení těchto tajů, skrytých zákoutí hratelnosti je pouze na hráči. Znovu tak platí, že čím méně toho před započetím víte, tím větší potom bude požitek z trpce vypracovaných objevů. Čím méně toho budete vědět, tím lépe. Věřte mi.
Hry tohoto typu nejsou překonané, nejsou passé, nejsou to muzejní kousky. Graficky naprosto primitivní záležitost dokáže vytvořit atmosféru, která nemá problém hráče vtáhnout a nepustit. Labyrint na obrazovce se zrcadlí v nitru hráčově. Nedovolte své nedůslednosti, své lenosti a pohodlnosti se ztratit. Tajemství, které skrývá bludiště Yggdrasilu za to stojí.
P.S.
V Etrian Odyssey stále zůstávám i po dohrání hlavní linky. Přibyl nový obsah, pořád je co objevovat. Chybí asi desítka potvor, které jsem ještě nezanesl do análů místní radnice. Zkouším nové kombinace složení povolání. A nejnověji svádím epické bitvy s draky trvající desítky a desítky tahů.
(Pokud vlastníte 3ds/2ds a nemůžete se k originálním Etrianům dostat, nesmutněte. Stále k dostaní je Etrian Odyssey Untold série, která obsahuje jak původní klasickou verzi, tak i přidanou příběhovou část)
Žádné komentáře:
Okomentovat